Τεχνολογία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Για την επαναφόρτιση των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων έχουν καθιερωθεί διεθνώς διάφορα πρότυπα και τρόποι, οι οποίοι, αναλόγως των αναγκών των χρηστών και των δυνατοτήτων ηλεκτροδότησης κάθε σημείου φόρτισης, προφέρουν διαφορετική ποιότητα, ταχύτητα και δυνατότητες φόρτισης.
Πως φορτίζει ένα ηλεκτρικό αυτοκινητο;
Οι πλέον διαδεδομένοι σήμερα τρόποι επαναφόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι οι ακόλουθοι:
Φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο σπίτι από μια πρίζα τύπου σούκο
Η φόρτιση του οχήματος από μία απλή πρίζα σούκο απαιτεί μεγάλη διάρκεια, καθώς συνήθως η ισχύς φόρτισης δεν ξεπερνάει τα 2,6 kW και μια πλήρης φόρτιση μπορεί να διαρκέσει κατά μέσο όρο 10 ώρες ή και πολύ περισσότερο, αναλόγως του μοντέλου του αυτοκινήτου και της χωρητικότητας των μπαταριών του. Στην περίπτωση αυτή χρησιμοποιείται το καλώδιο φόρτισης που δίνεται από τον κατασκευαστή του οχήματος και είναι συνδεδεμένο με ένα κουτί που εξασφαλίζει την επικοινωνία με το όχημα (Μode 2 φόρτιση), αλλά για να είναι ασφαλής η διαδικασία φόρτισης, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι στο κύκλωμα της πρίζας, που χρησιμοποιείται για τη σύνδεση του αυτοκινήτου, δεν υπάρχουν άλλα φορτία, ενώ έχει προβλεφθεί η τοποθέτηση κατάλληλης ασφάλειας της γραμμής στον πίνακα διανομής.
Οικιακή φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου με συσκευή φόρτισης Μode 3
Με τη χρήση μιας ειδικής συσκευής φόρτισης με ενσωματωμένο σύστημα ελέγχου και προστασίας (Μode 3) και με παροχή στα 16 Α (Μονοφασικό ρεύμα), ή εφόσον υπάρχει διαθεσιμότητα τριφασικού ρεύματος στο χώρο εγκατάστασης της συσκευής φορτίζει με 32Α.Μια πλήρης επαναφόρτιση άδειας μπαταρίας μπορεί να διαρκέσει κατά μέσο όρο από 3,5 έως 7 ώρες αναλόγως του τύπου του αυτοκινήτου, της διαθέσιμης ισχύος του ρεύματος στο κτίριο όπου τοποθετείται,των καιρικών συνθηκών και των χαρακτηριστικών της συσκευής φόρτισης.
Ημιταχεία φόρτιση σε σταθμούς εναλλασσόμενου ρεύματος
Η φόρτιση σε κοινόχρηστα ή ημι-κοινόχρηστα σημεία, όπως αυτά που βρίσκονται σε πεζοδρόμια, ή σε οργανωμένους χώρους στάθμευσης, super markets κλπ., στα οποία σταθμεύουν στη διάρκεια της ημέρας τα ηλεκτρικά οχήματα, γίνεται συνήθως σε σταθμούς φόρτισης που παρέχουν εναλλασσόμενο ρεύμα.
Σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία σε όλη την Ε.Ε. οι δημόσια προσβάσιμοι σταθμοί φόρτισης «κανονικής ισχύος» πρέπει να διαθέτουν πρίζες Τύπου 2 κατά το πρότυπο IEC62196 και να φορτίζουν με ισχύ φόρτισης από 3,7kw έως 22kw. Αναλόγως της εγκατεστημένης ισχύος σε κάθε σημείο δημόσιας φόρτισης και του μοντέλου του αυτοκινήτου, μια πλήρης επαναφόρτιση άδειας μπαταρίας σε σταθμούς ημιταχείας φόρτισης μπορεί να διαρκέσει από μία έως επτά ώρες.
Ταχυφόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σταθμούς συνεχούς ρεύματος
Οι σταθμοί ταχυφόρτισης παρέχουν είτε συνεχές ρεύμα (DC) έντασης ως και 150 kw, είτε και εναλλασσόμενο (AC) με ισχύ έως 44 kw για οχήματα που διαθέτουν ανάλογη δυνατότητα.
Η πλήρης επαναφόρτιση (από το 0% έως το 85% – 90%) των μπαταριών διαρκεί από 20΄ έως 45΄, ανάλογα και με τον τύπο του οχήματος, τις τεχνικές προδιαγραφές φόρτισης των μπαταριών του και την εξωτερική θερμοκρασία.
Όλοι οι σταθμοί ταχυφόρτισης συνεχούς ρεύματος διαθέτουν ενσωματωμένα το καλώδιο με το αντίστοιχο βύσμα. Σημειώνεται ότι υπάρχουν δύο βασικά πρότυπα βύσματος και συστήματος ταχυφόρτισης με συνεχές ρεύμα.
Το πρότυπο CHAdeMO το οποίο έχει υιοθετηθεί από τις Nissan, Citroen, Mitsubishi, ΚΙΑ και Peugeot και το οποίο χρησιμοποιεί διαφορετικό ρευματοδέκτη στο αυτοκίνητο από αυτόν που διαθέτει για τη φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα. Το πρότυπο CCS (Combo) που υιοθετήθηκε από τις εταιρείες Volkswagen, BMW, Ford, Audi και Mercedes και το οποίο χρησιμοποιεί στην πλευρά του αυτοκινήτου τον ίδιο ρευματοδέκτη, ο οποίος χρησιμοποιείται και για τη φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα.
Ρευματοδότες Φόρτισης
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των πριζών και βυσμάτων,που χρησιμοποιούνται για την επαναφόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων ορίζονται από μια σειρά πρότυπα που έχουν υιοθετηθεί από την αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και από το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει στα Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τι βύσμα φόρτισης ταιριάζει στο ηλεκτρικό αυτοκίνητό μου;
Οι βασικοί τύποι ρευματοδοτών και αντίστοιχων ρευματοληπτών για φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι οι ακόλουθοι:
Αποτελεί το κοινό πρότυπο πρίζας για όλους τους σταθμούς κανονικής φόρτισης στην ΕΕ. Επίσης το αντίστοιχο βύσμα Τύπου 2 χρησιμοποιείται για φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) σε αυτοκίνητα BMW, Mercedes, Ford, Hyundai, Porshe, Renault ZOE, SMART, Tesla, Toyota, Volvo, VW.
J1772 / Tύπος 1
Το βύσμα Τύπου 1 χρησιμοποιείται για την φόρτιση AC αυτοκινήτων Citroen, FIAT, Honda, KIA, NISSAN, Mistsubishi, Opel, Peugeot, Renault (Kangoo, Fluence).
Combo / CCS
To βύσμα COMBO 2 χρησιμοποιείται σε σταθμούς DC για την ταχυφόρτιση αυτοκινήτων BMW, FORD, Hyundai, Mercedes, VW.
CHAdeMO
Το βύσμα CHAdeMO χρησιμοποιείται για την ταχυφόρτιση αυτοκινήτων Citroen, KIA, Honda, NISSAN, Mitsubishi, Peugeot, TESLA (με κατάλληλο αντάπτορα), Toyota.
Τι αυτονομία έχει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Η αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου υπολογίζεται σύμφωνα με το πρότυπο WLTP και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες που θα αναλύσουμε παρακάτω:
-
- Τη μπαταρία,όπου η χωρητικότητά της μετράται σε KWh. Στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων ο μέσος όρος χωρητικότητας μπαταριών είναι τα 50KWh και η διάρκεια ζωής τους μπορεί να ξεπεράσει τη δεκαετία ή τα 500.000 χιλιόμετρα με τις περισσότερες εταιρείες αυτοκινήτων να παρέχουν πολυετής εγγυήσεις καλής λειτουργίας.
- Το μοντέλο αυτοκινήτου,αναλόγως του βάρους του,την τεχνολογία που υιοθετεί και τα ειδικά τεχνικά χαρακτηριστικά του.(Κινητήρα,ελαστικά κ.α.)
- Το στιλ οδήγησης, όταν αυτό γίνεται με σύνεση και ισορροπία η αυτονομία αυξάνει. Η ΄΄νευρική΄΄ χρήση γκαζιού μειώνει αισθητά τα χιλιόμετρα αυτονομίας και η ενέργεια της μπαταρίας καταναλώνεται γρηγορότερα.
- Τις καιρικές συνθήκες,οι οποίες αποτελούν σημαντικό παράγοντα στη μείωση της αυτονομίας.Οι πολύ χαμηλές ή πολύ υψηλές θερμοκρασίες σε συνδιασμό με υψηλά επίπεδα υγρασίας είναι καταλυτικές στο πόσο μακριά μπορεί να φτάσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
- Το οδόστρωμα, με μεγάλες ανηφορικές κλίσεις και το συντελεστή τριβής του.
Έρευνες έχουν δείξει ότι στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις οι αποστάσεις που καλύπτονται καθημερινά, στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι μικρότερες των 100 χλμ. την ίδια στιγμή που τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αυτονομία άνω των 200 χλμ. Ενδεικτικά, με βάση την αυστηρή μέτρηση κατά τον κύκλο WLTP το Audi e-tron έχει αυτονομία που υπερβαίνει τα 400 χλμ., το Volkswagen e-Golf περίπου 300 χλμ., το ID.3 που παρουσίασε η Volkswagen στη Φρανκφούρτη φτάνει τα 550 χλμ. ενώ τα Volkswagen e-up! και SKODA CITIGOe iV περίπου 260 χλμ.. Παράλληλα, όλα μπορούν να φορτίζονται σε οποιουδήποτε τύπου δίκτυο ηλεκτρισμού.